Blog Penulis Yg Saya Baca

Ini adalah blog cerita-cerita online yang saya suka baca dan sentiasa tunggu sambungannya. Minta maaf, bukan semua cerita sempat saya baca... Saya create blog ni untuk memudahkan saya jenguk blog-blog yang saya dah baca. Juga untuk mengelakkan saya terlupa. Mana yang baru saya jumpa, saya akan follow dan masukkan dalam blog saya ni. Ada yang dah masukkan tapi belum sempat baca.. soryy.. Sebab baca bila sempat je.. :-)

Mana yang saya dah beli novelnya saya akan pindahkan ke sebelah kanan...

#Pray4MH370# 8/3/2014 - xxxx

Novel online yg ingin dibeli

  • Apam Balik Nutella - Hany Nafisya
  • BMW - Ain Syuhada
  • Biarkan Ia Berlalu - Sha Ibrahim
  • Bila Blogger Jadi Maid - Zati Mohd
  • Bisikan Kata Hati - Dila Dyna
  • Bukan Kerana Aku Tak Cinta - E-man Sufi
  • Ceritera Bulan Madu - Dalia Na Za
  • Cinta Bersaiz XXL - Aliesha Kirana
  • Cinta Halal - Orkid Edelyline
  • Cinta Tak Sempurna - East Cinta
  • Dia Suamiku - Ishatasya
  • Housemate - Hawashima
  • Iklil Hafiya - Hany Nafisya
  • Kahwin Ganti - Aifa Batrisya
  • Kampung Girl - Umi Kalsom
  • Kemelut di Muara Rindu - Dhiya Lavandula
  • Kerana Sekali Cinta -Rehan Makhtar
  • Khilaf Semalam - Farrah Hannan
  • Menantu Datin Izzah - Alina Haizar
  • Musuhku Suamiku - Zuera Rasiddin
  • Namamu Terpahat di Hati - Dalya Amira
  • Pelangi Cinta Buat Suami - Acik Lana
  • Perangkap Cinta - Hayati Mat Salleh
  • Perempuan Yang Paling Aku Cinta - Acik Lana
  • Qaseh Nuralia Imani - Arin Anida
  • Queen Control - Ilya Abdullah
  • Rahsia Hati - Azimah Lily
  • Sampai Bila - Ana Sofiya
  • Seharum Rindu Semanis Iman - Hawashima
  • Semalam Yg Ku Tinggalkan - Laila Hanni
  • Sesaat Cukup Bagiku - Laila Hanni
  • Suami Tak Kuhadap - Rehan Makhtar
  • Terlerai Kasih - Rehan Makhtar
  • Untuk Dia & Subhanallah Aku Mencintainya - Rehan Makhtar

Khusyuk Membaca :-)

Novel Bukan Online Ingin Dimilikki

  • Cinta Perisa Dia - Lynn Dayana
  • Tolong Ingatkan Aku - Mimie Afinie

Wednesday, April 30, 2014

Haiza Najwa luah perasaan dalam novel

Oleh : Zaiton Abdul Manaf
27 Disember 2012
Sinar Harian

MENULIS ibarat terapi bagi menutup keresahan tatkala hati mengingati insan tersayang yang pergi tak kembali. Separuh jiwanya bagai turut sama pergi, namun anak-anak menjadi sumber kekuatan dan pembakar semangat untuk bangkit kembali.

Lima tahun pertama dia menyibukkan diri dengan aktiviti menulis bagi melupakan kesedihan. Kepulangan suami ke rahmatullah akibat penyakit kanser ternyata bukan mudah untuk diterima ibu kepada Andy, 27, Fitrina, 26, Farah Iman, 24, Faisal Redza, 21 dan Nurun Ain, 13.
Ditambah pula pemergian itu berlaku terlalu drastik.

Cerita Haiza Najwa bt Mahyudin, sakit kepala yang selama ini menyerang arwah suami disangka migrain rupa-rupanya petanda penyakit yang cukup menggerunkan. Hanya selepas beberapa kali melakukan pemeriksaan barulah diketahui punca sebenar.

Namun segalanya sudah terlambat bila doktor mengesahkan kanser yang menyerang sudah berada tahap empat dan jangka hayat sang suami ketika itu hanya tinggal enam bulan.

“Bayangkan perasaan saya ketika diberitahu hal tersebut, hari-hari saya menangis mengenangkan suami yang bakal meninggalkan kami. Tetapi arwah suami seorang yang cukup kuat dan tabah. Kata suami, itu semua dugaan dari Yang Maha Esa dan siapa kita yang mahu menolak takdir tersebut.

“Arwah juga banyak memberi saya kekuatan sedangkan ketika itu dia yang sakit. Katanya, doktor hanya boleh meramalkan tetapi hanya Tuhan yang berkuasa untuk menghidup dan mematikan hamba-Nya.

“Saya berpegang kepada kata-kata arwah ketika itu dan saya masih ingat lagi saat terakhir arwah memegang tangan saya seolah-olah tidak mahu lepas sambil tersenyum. Tidak sangka, itu merupakan petanda dia mahu meninggalkan kami semua.

“Malah, saya masih ingat lagi pertanyaan dia, bolehkah orang yang meninggal dunia melihat apa yang dilakukan oleh mereka yang masih hidup,”ujar Haiza Najwa sambil menahan sebak tatkala menceritakan saat-saat terakhir bersama suami tersayang sebelum dia koma selama dua hari dan menghembuskan nafas terakhir..


Arwah suami sempat dakap novel pertama

Tambah Haiza lagi, sokongan arwah suamilah yang membolehkan dia terbabit dalam bidang penulisan novel. Setakat ini, dia sudah menghasilkan lebih 11 buah novel.

Antaranya termasuklah Kalimah Jiwa, Sentuhan Cinta, Ilusi Hati, Ku Mohon Kasih, Tak Seindah Impian, Aku Yang Menanti, Jangan Ganggu Lenaku dan banyak lagi.

“Sebelum ini saya pernah bekerja, tetapi selepas mengandung anak sulung suami meminta saya berhenti kerja. Apabila arwah suami disahkan menghidap kanser, dia mencadangkan supaya saya menulis kerana dia tahu itu minat saya.

“Alhamdulillah, arwah sempat mendakap ke dada buku pertama hasil nukilan saya dan belum sempat buku kedua siap, arwah pergi meninggalkan kami buat selama-lamanya. Waktu itu, saya menulis dengan penuh perasaan dan apa saja yang saya rasa, diluahkan di dalam buku tersebut,”ujarnya.

Sambung Haiza setiap hari rutinnya menulis bermula selepas solat Isyak hinggalah ke awal pagi. Tiada rasa lenguh jauh sekali penat. Selama lima tahun, itulah rutin dirinya sehinggalah hati makin sembuh dan boleh menerima kenyataan suaminya sudah tiada.

“Bayangkan, ketika arwah pergi, anak bongsu saya baru tujuh tahun manakala anak ketiga bakal menduduki peperiksaan. Walaupun keputusannya tidak sebaik PMR yang berjaya memperoleh semua A, tetapi dia berjaya juga melanjutkan pengajian ke universiti.

“Mungkin berkat doa yang membuatkan anak-anak saya berjaya. Saya bersyukur anak-anak dapat menerima kepergian ayah mereka. Cuma si bongsu agak rapat dengan arwah. Boleh dikatakan, perangai arwah banyak turun kepada anak bongsu kami.

“ Jadi selepas pemergian arwah, anak bongsu tidur berbantalkan lengan saya. Selepas memasuki tingkatan tiga, barulah anak bongsu tidur sendiri,”jelas Haiza yang memanggil arwah suami dengan panggilan ‘Along’ sambil memberitahu arwah seorang yang romantik dan cukup penyayang orangnya.

Jangan menangis depan anak

Selain itu, Haiza mengakui hanya Allah tempat untuk dia mengadu dan waktu itu dia merasakan diri cukup dekat dengan-Nya dan segala rasa dicurahkan kepada Tuhan setiap kali sujud pada-Nya.

“Percaya pada qada dan qadar dan menjadikan Dia sebagai tempat mengadu adalah terapi terbaik selain menulis. Malah, ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Jika suami masih hidup, pasti saya masih lagi bergantung pada dia tanpa kenal erti berdikari.

“Saya takkan tahu akan bakat menulis yang Tuhan anugerahkan buat saya. Selain menjadi terapi buat saya, menulis juga turut menjana pendapatan dan Alhamdulillah saya sangat bersyukur dengan apa yang saya miliki sekarang,”ujarnya yang sempat menitipkan nasihat buat ibu-ibu tunggal di luar sana, jangan duduk dan meratap hiba.

“Kita kena sedar, setiap apa yang kita miliki adalah ‘pinjaman’ dari-Nya. Apabila sampai masa Dia mengambil kembali, kita harus redha. Untuk mengelakkan kesedihan, cuba ‘larikan’ seketika minda dengan melakukan perkara-perkara lain.

“Tetapi itu bukan bermakna kita melupakan, sebaliknya kehidupan harus diteruskan. Biar sedih mana sekali pun, jangan sesekali menangis di hadapan anak kerana itu akan membuatkan mereka lemah. Tunjukkan kita kuat dan tabah dan begitulah cara saya menyalurkan kekuatan kepada anak-anak,”ujar Haiza.

Ditanya sama ada pernah dirisik selepas kematian suami, Haiza hanya ketawa kecil sambil mengakui bukan tiada yang mahu mendekati, tetapi dia lebih selesa dengan kehidupan bersama anak-anak.

“Bagi saya perkahwinan hanya sekali seumur hidup bagi seorang wanita. Itulah pegangan saya sehinggalah ke hari ini. Walaupun arwah sudah meninggalkan saya, namun saya tetap merasakan saya masih isteri orang.

“Ini kerana, saya bukannya diceraikan sebaliknya arwah meninggal dunia. Memang ada yang ingin mendekati, tetapi pada saya cukuplah setakat ini dan saya selesa dengan kehidupan sekarang,”seloroh Haiza yang turut membangunkan sebuah portal novel, Cintai Novel Malaysia-Novel Cermin Hidup terbuka buat mereka yang berminat untuk mengetengahkan hasil karya kreatif masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Novel Belian April 2013

  • Asam Pedas Untuk Dia - Nureen Mirza
  • Dia Tak Tanya - Aleya Aneesa
  • Kalau Memang Harus Begitu - Acik Lana
  • Kerana Terpaksa…Aku Relakan - Umie Nadzimah
  • Kurnia Untukku - Liz Haliza
  • Sehangat Asmara - Aisya Sofea

Novel Belian Mac 2013

  • Cinta untuk Disewa - Lynn Dayana
  • I Love U, Stupid! - Melur Jelita

Novel Belian Feb 2013

  • Bila Nak Saksi - Rehan Makhtar
  • Cahaya Qaseh - Kathy Tuah
  • Kami Dah Kahwinlah! - Lisa Muhamad
  • KNK Kisah Naz & Khaalish - Hanina Abdullah
  • Siapa Orang Gajiku - Azimah Lily
  • Suamiku En Perfect 10 – Syamnuriezmil

Novel Adik Beli - 2013

  • Mampu Mencintaimu - Auni Amauni - Mar 2013
  • Cinta Itu Milikku - Dayana Darwisy - Mar 2013
  • Coke & Sundae II - Mar 2013

Novel Pinjam

  • Dia Lebih Mengerti - Norhayati
  • Suamiku Ustaz - Hannah Dhaniyah

Novel Adik Yang Beli - 2012

  • Tertulis Buat Kita - Dhiya Zafira
  • Takdir Itu Milik Aku - Siti Rosmizah
  • Suamiku Vampire - Rai Natsumi
  • Love You Mr Arrogant - Aliesha Kirana

Novel Belian Dis 2012

  • Oh, Mama Tiriku! - Herna Diana

Novel Belian Sept 2012

  • Projek Memikat Suami - Hanina Abdullah

Novel Belian Jun 2012

  • Jodoh Kau & Aku - Afifah Yusof
  • Suami Yang Kubenci - E-man Sufi
  • Tak Mungkin Kuhindar - Ana Sofiya

Novel Belian Mei 2012

  • Dia Segalanya - Sha Ibrahim
  • Kau, Aku, Kita @ Iman Firdaus - Orkid Edilyne
  • Maaf Jika Aku Tak Sempurna - Acik Lana
  • Pukul 3 Pagi - Aina Emir

Novel Belian April 2012

  • Sebenarnya Saya Isteri Dia - Zura Asyfar
  • Awak Suka Saya Tak? - Melur Jelita

Novel Belian Mac 2012

  • Calon Jodoh Buat Adik - Areila Sahimi
  • Cinta Tak Terucap - Imani Hatta
  • Isteri Separuh Masa - Sury Ryana
  • Pabila Cinta Memanggilku - Syamnuriezmil
  • Erti Cinta - Maria Kajiwa

Novel Belian Nov 2011

  • Usai Aku Terima Nikahnya - Umie Nadzimah

Novel Belian Okt 2011

  • Teman Serumah - Zuera Rasiddin
  • Mahar Cinta Cinderalela - Maya Iris
  • Aura Cinta - Aina Emir
  • Maafkanku Sayang… - Mimie Afinie
  • Tinggallah Pujaan - Mimie Afinie
  • Mandala Dunia Kedua - Azizi Abdullah
  • Rona-Rona Cinta Damascus - Sheila Wani

Novel Belian Ogos 2011

  • Yes Boss! - Areila Sahimi
  • Uda & Dara - Aisya Sofea
  • Kalau Sudah Sayang - Fieyza Fadlina
  • Cinta Kau & Aku - Siti Rosmizah
  • Cantiknya Si Comot - Miazal Zahra
  • Cinta Kontrak - Nurul Ain Syuhada
  • Aku Bukan Mistress - Acik Lana

Novel Belian Jun 2011

  • Syurga di Wajahmu - Laila Hanni
  • Gelora - Ma Lee Chuan
  • Anaknya Anakku Jua - Anarif
  • Lafazkan Kalimah Cintamu - Siti Rosmizah
  • 7 Hari Mencintaimu - Siti Rosmizah
  • Pelukan Cinta - Amisha Dania

Novel Belian Mei 2011

  • Lovin' You - Haruno Hana
  • Biar Jadi Kaktus - Iffa Zalia
  • Selagi Ada Dia - Aisya Sofea

Novel beli di PBAKL April 2011

  • Adam & Hawa - Aisya Sofea
  • Andai Itu Takdirnya - Siti Rosmizah
  • Arca Kasih - Norzailina Nordin
  • Arjuna Hati - Norzailina Nordin
  • Berjuta Warna Pelangi - Iris Ixora
  • Biarlah YM Berbicara - Hanni Rasul
  • Bila Hati Kata Sayang - Marissa
  • Bunga-Bunga Kemboja - Aina Emir
  • Doktor Cinta - Dydila
  • Hanya Kita Berdua - Aina Emir
  • Hati Bergetar Rindu - Dhiya Zafira
  • Impian Terindah - Norzailina Nordin
  • Kalau Dah Jodoh - Mimie Afinie
  • Matahariku - Aina Emir
  • Nian di Hati - Elin Nadia
  • Selamat Malam Kekasih - Aina Emir
  • Sesuci Kasih Seorg Isteri - Dzie Tyea
  • Tuan Rumah Pembantu Rumah - Orkid Edyline
  • Yang Mana Satu? - Emma Maizura

Novel Belian April 2011

  • Pilihan Mama - Umie Nadzimah
  • Coke & Sundae - Ilya Abdullah
  • 566 Hari Mencari Cinta - Ilya Abdullah
  • M.A.I.D - Sury Ryana

Novel Belian Mac 2011

  • Penjara Rindu - Nia Arissa
  • Jendela Kaca Annur - Diya Nordin
  • Suamiku Sepupuku - Lynn Allyna
  • Dosa Semalam - Adilla Tasha
  • Kau Milikku - Aisha Hamza
  • Ad + Iz - Eury Athena
  • Jodoh atau Cinta - Iman Nizrina
  • Single Unavailable - Nurina Izzati
  • Aku Yang Kau Tinggalkan - Alina Haizar
  • Warna Hati - Meen Zulaikha
  • Relaku Menanti - Damnya Hana
  • Terlanjur Mencintaimu - Syamnuriezmil
  • Hadirmu Takdirku - Alina Haizar

Novel Belian Febuari 2011

  • Kudamba Rindu - Dhiya Zafira
  • Kau Kekasihku - Anis Ayuni
  • Setulus Janji - Aina Emir
  • Rindu Belum Berhenti - Dhiya Zafira
  • Tiga Wajah - Lamia Aimal
  • Waja - Lamia Aimal

Novel Belian Januari 2011

  • Yang Terindah - Anis Ayuni
  • Ada Dalam Hati - Sue Rasmin
  • Cinta Yang Terpilih - Sri Diah
  • Rindu Untuk Dia - Dhiya Zafira